Zápisy v pamětní knize jsou v tomto roce zapisovány všeobecně od roku 1937-40 se tedy zaznamenat alespoň některé, které se váží přímo k roku 1938. „Mezinárodní situace v r.1938 byla krajně napjatá. 21.května 1938 byla provedena částečná mobilisace. Anglie vyslala v létě do Prahy svého pozorovatele lorda Runcimana, jehož poslání však ztroskotalo. Krise nabyla akutnosti ve dnech zářijových, kdy události nabyly rychlého spádu. 22/9 1938 odstoupila Hodžova vláda a v čelo nové vlády postaven byl generál Jan Syrový. 23/9 provedena byla mobilisace 20 ročníků a vše se chystalo k válce, jež se zdála neodvratnou.
5.října 1938 odstoupil president Beneš a odejel do ciziny. Potom následovalo zabírání odstoupeného území.
30/11 1938 zvolen prezidentem Dr.Emil Hácha.15.března 1939 obsadilo německé vojsko území Čech a Moravy.
Aby se zamezilo hromadění zásob a skupování životních potřeb zámožnými a k účelů, spekulačním, zavedeny byly v září 1939 kmenové lístky pro odběr nejdůležitějších životních potřeb.“
V těchto dobách se v obci na konci roku 1937 konaly volby, kde byli do obecního zastupitelstva zvoleni Adolf Macek, Jan Lacina, Jan Augustin, Bohum.Šír, Jindřich Špinar, Jindřich Ptáček, Jarosl.Ptáček, Frant. Čejka, Frant.jaroš č.67, Karel Bukáček, Jan Černý, Vác.Lukeš, Josef Ronovský, Tom.Wasserbauer a Alois Němec. Starostou byl zvolen Adolf Macek. Domkář č.34. „Stavba nové dvoukolejné trati, projektované na 80km, měla původně vésti po staré trati. Nový projekt vyžadující větší rychlosti vede po pravém břehu Sázavy a se zaměřovacími pracemi započato již v r.1938. Nová dvoukolejná trať je projektována na rychlost 110 km v hodině. Při zaměřovacích pracech se zaměstnávalo hojně místních dělníků 20-25 za mzdy 25K na hodinu. Měřičské práce provedla fa Josef Dvořák Praha. Kanceláře stavební správy zdejšího úseku jsou v hostinci Aloise Technika. Zdejší úsek zadán fě Konstruktiva akc.spol. Praha. Pro novou trať vykácen v obecním lese ´Panská stráň´ pruh v šířce 50m a na Peperku na svahu k řece Sázavě průsek v šířce cca 70m. Nová trať si vyžádá značného výkupu pozemků zvláště hospodářů Fr.Wasserbauera, Adolfa Macka a Fr.Uttendorfského. Nádraží jest projektováno na pozemcích Fr.Wasserbauera a Fr.Uttendorfského. Dálková silnice jest projektována od jara 1939 a má vésti přes ´Závod´. Na staré lokální trati byl položen nový pevnější svršek, při jehož kladení zaměstnáno po celý rok 35 místních dělníků. Při všech těchto pracích zaměstnáno mnoho místních dělníků, zvláště dorostu, čímž hospodářská a sociální úroveň v obci značně stoupla. Současně ale objevil se v obci nedostatek dělnictva, hlavně v zemědělství.
V roce 1938 postavil si žel.zřízenec Adolf Lopour na obecním pozemku za školou domek č.104. Ladislav Linhart na vlastním pozemku č.105. Frant.Svoboda, kočí u Jarosl.Plevy vystavěl si domek ´v kopečku´ č. 111.
Vzhledem k rozvíjejícímu se turistickému ruchu a ku stavbě dvoukolejní trati pociťuje se v obci nedostatek bytů. Stavebnímu podnikání stojí v cestě naprostý nedostatek stavebních parcel. Časovým a ve zdejší obci akutním problémem jest též výstavba ´Společenského domu´, o němž se pod titulem ´Domy kultury na vesnicích´ hojně v denním tisku píše.“
Ze smutných zpráv je vzpomenuto na tragédii, která se odehrála na podzim roku 1937. „ 30.října v sobotu navečer zastřelil po hádce výměnkář Jan Novotný z č.45 svého zetě Stanislava Stránského. Novotný byl odsouzen porotou v Kutné Hoře v r.1938 k žaláři 16 let. Pro podezření ze spoluúčasti byly také vězněny ženy Novotného a zavražděného Stránského, ale pro nedostatek důkazů na spoluvině byly propuštěny. Žena Stránského, Františka, po půl roce po vraždě zemřela sebevraždou.“
I nová technika zasáhla obec a píše se o ní: „Nová vymoženost, zázrak 20.století, se v obci velmi rozšířily a došly velké obliby. V roce 1928 byly v obci přijímače dva a v roce 1937 již 14.“
Literatura:
Pamětní kniha obce Sázavy od r. 1922-3. Státní okresní archiv Žďár nad Sázavou